נקודות חשובות בעת בניית תוכנית עסקית
סקר שוק רחב- אלמנט זה הוא הראשון שצריך להיבדק מכיוון ושאר הנקודות יחושבו על בסיס הנתונים שיתקבלו לאחר סקר שוק זה. סקר השוק כולל מחקר מפורט ורחב על היקף הפעילות של המתחרים שלכם באזור – נסו לברר כמה שיותר פרטים כגון: סכום המכירה של כל מוצר ומוצר שהם מוכרים, היקף הפעילות שלהם והביקוש מצד הלקוחות (את היקף הפעילות בטח תתקשו לקבל מהמתחרים, אז פשוט תנסו להעריך ביחס לכמות האנשים שאתם רואים בעסק וכ”ו), פעולות השיווק והפרסום שהם עושים, עלות ממוצעת של שכירות המקום שהם משלמים באזור שלהם, שעות הפעילות שלהם (אולי תגלו כי ישנן שעות מתות שבהן המתחרים לא עובדים ואתם יכולים להתבלט שם), בררו מי הספקים אתם הם עובדים ועוד…
חישוב הוצאות קבועות- על סמך המידע שהשגתם עד כה כגון: שכר דירה ממוצע להשכרה של מבנה, חנות, מפעל וכ”ו, עלות המוצרים שנמכרים, ארנונה, חישוב ביטוחים לרכבי העסק או לרכוש, פרסום ועוד. מצאו את סכום ההוצאות הקבועות של העסק.
מהן ההוצאות המשתנות- שוב, על סמך המידע שאספתם עד כה מצאו מהן ההוצאות המשתנות שלכם כגון: דלק לרכבי העסק, שכר עובדים, חשמל וכ”ו. לאחר שמצאתם את ההוצאות המשתנות של העסק בצעו הערכה גסה של כל אחד ואחד מהן והגיעו פחות או יותר לסכום מוערך.
מהו הרווח על כל מוצר- על סמך הנתונים שאספתם על עלות המוצר מהספקים השונים בצעו חישוב רווח על כל מכירה כאשר אתם לוקחים בחשבון את המיסים שאותם צריך לשלם על כל מוצר ואת מחיר עלותו אצל המתחרים.
מהי נקודת האיזון של העסק- לאחר שהגעתם לסכום ההוצאות המוערך בכל חודש ולאחר שחישבתם מהו הרווח על כל מוצר בצעו חישוב פשוט של כמה מוצרים אתם צריכים למכור ובאיזה סכום בכדי להיות בנקודת האיזון של העסק שבה לא תרוויחו אך גם לא תפסידו.